onsdag 23. desember 2009

Manila - Down Under

Beklager at vi har vaert litt trege med å legge ut nytt innlegg, vi er i live fortsatt.. det har vaert mye reising og andre ting de siste dagene. Her er litt fra siste tida på Boracay til nå:

Etter mange dager med overskyet/regn og litt dårlig mage, tenkte vi endelig vi skulle finne på noe. Vi hadde lenge sett alle seilbåtene som seilte rundt rett utenfor stranda, og tenkte vi kunne kombinere en seil-og snorkeltur. Å finne noen som selger slike turer, er det letteste som fins, siden de står overalt på stranda. Vi fikk en fin hvit seilbåt som glei lydløst gjennom det asurblåe havet. Vi stoppa først på en liten øy der vi sola oss litt, også dro vi videre til et sted det visstnok skulle være bra å snorkle. Det må sies at vi ble litt skuffa. Mange av korallene var ødelagt, og det kunne ikke sammenlignes med Bohol. Vi hørte det var bedre på andre siden av øya, men pga høye bølger var det ikke mulig å dra dit.

Senere samme dag hadde Kenneth bedt med Ingeborg på en solnedgangsdate på en av de finere restaurantene på øya. Vi skulle egentlig spise 3-retters, men ble stappmette av en svær bolle suppe og en deilig laksefillet med gode grønnsaker til. Imens satt vi og nøt å se sola forsvinne ned i havet. En kjempefin og romantisk date <3

Vi dro på Bamboo som vanlig på kvelden, og fikk være med å poie litt med Carla, Freddy og Gibson. Etter de var ferdig med showet ble vi med dem rundt på noen forskjellige barer og vi dansa og koste oss med et par San Miguel-øl.

Siste dagen på øya hadde vi også avtalt å møte dem, så de kunne vise oss stranda på andre siden av øya. Dette er nemlig kiternes paradis. Her var det tett i tett med kitere, siden det hele tiden blåste en ganske sterk vind innover mot stranda. Vi spiste lunsj med dem før vi henta vaska vår og pakket sakene våre.

Flyet til Manila gikk nokså tidlig på morgenen, så vi måtte opp klokka 5, ta mopedtaxi til pieren, ta båt til Caticlan og 1,5 times buss til Kalibo flyplass. Vi landet i Manila i 12-tida, og ble møtt av Ryan, som vi hadde blitt kjent med 5 dager før på Boracay. Han hadde tilbudt oss gjesterommet sitt i leiligheten i Manila, og vi var overlykkelige siden vi hadde fått et ganske dårlig inntrykk av denne byen. Leiligheten hans lå i Makati, som er businesstrøket i byen. Vi visste ikke hva vi kunne forvente oss, men da vi kom fram med taxien ble vi ført opp 32. Etg i en skyskraper som het BSA Tower. Leiligheten var stor og fin, og helt strøken. Utsikten fra hans to balkonger var upåklagelig, og vi kunne ikke annet enn å måpe da han viste oss svømmebassenget på taket. Ellers hadde leiligheten 3 soverom (et til han, et til hushjelpa hans og et til oss), 2 bad og romslig stue/kjøkken.

Vi dro fort ut til nærmeste kjøpesenter som het Greenbelt, og ble vist litt rundt, før vi spiste en filippinsk lunsj. Den var overraskende god. Deretter var vi fysne på dessert, så Ryan sa vi måtte bli med til et sted som het Xocolat ,som brukte mørkt kakaopulver spanjolene hadde oppdaget i Mellom-Amerika for over 400 år siden. Selv om det var en liten stund med taxi dit angret vi ikke. Vi fikk først en mørk, saftig sjokoladekake og en deilig brownie med is. Også dukka det opp en liten kopp herlig flytende mørk sjokolade. For en sjokoladeopplevelse!

Senere på kvelden hadde Ryan kjøpt inn til en filippinsk rett kaldt Adobo. Dette var svinekjøtt som var kokt også stekt sammen med løk og masse hvitløk, så det ble en god kraft. Ved siden av fikk vi gresskarmos og ris. Veldig godt! Vi spiste sammen med to av Ryans venner som akkurat hadde giftet seg, så de lurte veldig på når vårt bryllup skulle stå…

Neste dag våknet vi opp til fin utsikt og nydelig frokost. Ryan og hushjelpa hadde stelt i stand pannekaker med banan i, og epler stekt i sukker og kanel. Mmm, beste pannekakene vi har spist noen gang!

Når vi først var i Manila tenkte vi at vi måtte se litt av gamlebyen. For det første så er Manila en stor by, en storby med altfor mange folk! Det går utover trafikk, tog og all kollektivtrafikk generelt. Dette merket vi i taxien på vi til Intramuros. Køene var endeløse, og vi følte det bare gikk enda saktere når politiet prøvde å gripe inn i lyskryssa. Endelig framme ved Intramuros var vi først innom Manila Cathedral, som hadde blitt gjenoppbygd seks ganger etter diverse jordskjelv, tyfoner og kriger. Deretter var vi innom et gammeldags filippinsk hus med gamle møbler og ting. Alt dette lå innenfor en høy mur som var bygd opp for å beskytte byen i gamledager. Til slutt gikk vi igjennom en stor park, og så minnesmerket av Jose Rizal som var en av de store forkjemperne for den Filippinske revolusjonen.

Vi tenkte vi like godt kunne ta metroen hjem for å spare tid, men der var det nye køer både ut og inn av toga og til billettluka. Da vi endelig kom oss ut, måtte vi gå igjennom fire store kjøpesentere for å komme tilbake til Ryans skyskraper. Ryan hadde fortalt at det hver fredag var masse fyrverkeri fra Greenbelt, som lå rett nedenfor leiligheten hans, så kl 8 var vi, Ryan og et par kamerater samlet på balkongen og så det fantastiske fyrverkeriet fra 32. Etg.

Grunnen til at vi møtte denne fyren var at han var interessert i å lære poiing. Han hadde timer hos de tre firedancerne vi traff på Boracay, så for å føle vi kunne gi litt tilbake prøvde vi å lære han en del nye triks. Dette var også populært blant vennene hans, som prøvet og feilet, men til slutt klarte de en del ting. I dag var det vår tur til å lage norsk mat, så vi lagde potetform (som Ingeborg har lært av sin kjære far). Dette falt virkelig i smak, så to hele former forsvant.

Dagen etter var det på tide å forlate Filippinene og Ryan uheldigvis. Vi trivdes veldig godt, og ble veldig glad i de snille og gjestfrie filippinerne. Vi har absolutt mye å lære av dem når det gjelder det. Vi er evig takknemlige for at Ryan inviterte oss til leiligheten hans, etter bare å ha truffet oss på Boracay en eneste kveld. (If you read this Ryan, thank you so much for everything, hope to see you in Norway next summer).

Nå har vi kommet til Australia, og det har vært litt av et sjokk for oss. Vi ankom Coolangatta airport klokka 9 på kvelden (Australsk tid, 9 timer forran dere hjemme), det regnet, var 17 grader og ingen fungerende minibank noe sted! Australske var absolutt ikke så vennlige og hjelpsomme som filippinere, så etter en god stund fant vi en bensinstasjon der vi endelig fikk tatt ut litt australske dollar. Ute regnet det som bare det, og vi måtte finne en buss til Surfers Paradise. Etter mye om og men kom vi oss endelig på bussen, men klokka var rundt midnatt, og alt var stengt da vi kom. Vi endte opp med å vandre rundt over en time inntil vi endelig fant et dyrt, men åpent hotell.

Det har vaert hardt for oss å komme hit. Alt er så annerledes fra Filippinene.. vi føler vi bruker penger konstant! Slitsomt. Vi har bodd på dorm (sovesal) i to netter nå, hver for oss, men siden det nå er jul unner vi oss et par dager på et dyrt men fint hotellrom, det var ingen andre dobbeltrom ledige. Det er sinnsykt mange her nå som det er jul! Vi forteller med om Australia i neste innlegg.

Vi vil ønske alle sammen en riktig god jul, kos dere masse med familien og snøen =) Vi kommer virkelig til å savne både julekaker, risgrøt og pinnekjøtt!

(Hvis noen vil ringe og ønske oss god jul, kan vi nå nås på vårt australske mobilnr +61 422 383 369.)

Lars Jørgen sa...

Så kjedelig at folk er så kjipe i Australia da...
Her har postjula gått ganske så bra. Lite stress og nå senker julefreden seg over oss.
Ha en fin fin julefeiring med grilling og strandliv (er vist det som er standard down-under).
Hilser og ønsker god jul fra Ellen også.

Anne Berit sa...

Hei godt og høre fra dere og at dere har kommet trykt frem.På jobb i dag har det vært full fart.Dere må ha en riktig god jul.Vi er veldig glad i dere.Stor juleklem.

Fetter Jørgen sa...

Fint å få en oppdatering igjen!:) Savner dere begge, rart å ikke ha deg hjemme i jula Kenneth!! Hilser masse fra hele familien her og ønsker dere begge god jul og at julegaven kommer når dere kommer hjem!;) Håper det blir bedre for dere i Australia etterhvert! Her snør det og er 5 minusgrader...

Ha en riktig god julaften! Glad i dere begge!!!:)

Anita Rønneberg Kletvang sa...

God jul! Kos dere :-)
Har dere noe tips på bosted på Phi Phi?

KLem fra Anita

Oss sa...

Nå er det julaften og jeg ønsker dere begge en riktig god jul! Håper dere får en litt koslig julaften der nede med de jule effektene dere har tatt med:) Håper dere finner et sted som er litt okay tilslutt, og at været vrir seg mot litt fiinere.
God Jul!:D
Juleklem fra Kristian og Linn Therese!

mor Hilde sa...

Tenk å oppkeve slik gjestfrihet som dere gjorde i Manila - så bra! Så håper jeg at Australie viser seg fra en litt mer vennlig side etterhvert og at dere har funnet et OK sted å ha julaften. Savner dere! Hadde lyst på en prat idag på julaften, men kom ikke gjennom på deres nye nummer, heller ikke det gamle. Får prøve igjen. Det blir en svært annerledes julaften denne første gangen hjemmefra for dere. Blir spennende å høre fra den! Stor juleklem fra meg!

ivar sa...

hei håper dere hadde en ok julaften,her hjemme var dere savnet, håper Australia viser seg fra en annen side når dere blir litt kjent der. Nummeret til den Australske mobilen hadde et siffer feil riktig nr. er +61 422 383 369
håper det er mange som savner dere og ringer nå i jula. Dere får ha en fortsatt god jul og god tur, s ringer vi igjen om noen dager.
Skal hilse fra Bestemor og bestefar,Mamma og Agnethe.

Hils masse til Ingeborg, vi er glad i dere begge.

klem pappa

Ingeborg sa...

Takk for hyggelige julehilsner! Har forandret tlfnr nå, så nå skal det være riktig. Var med null jeg fikk melding om at det skulle være, men vi burde jo ha sjekka det før vi la det ut..

Jula her ble litt stuslig, var ikke mye feiring å se, men vi har a kosa oss forde. Skal videre til Brisbane i morra.

Skal du til Phi Phi, Anita? Jeg må innrømme at jeg ikke har noen bra steder å anbefale, vi prøvde å bo billigst mulig, så de var ikke særlig bra. Men når du er på båten eller kommer til brygga kommer det helt sikkert folk og forteller deg om forskjellige steder, og da er det bare å snakke med dem. Med 1500 tbh får man en hel greit bungalow.

Vi har heldigvis hatt bare godvær etter den kvelden vi kom, Kristian, så det er digg. Du får ta deg en tur hit en gang, du hadde nok likt deg her!

Ha en riktig god jul alle sammen! Vi tenker på dere der hjemme i kalde Norge, og vi håper bestefar Einar snart blir frisk igjen =)

Arne sa...

Nå har vi masse mat i magen etter julemiddag hjemme i går og middag på Bjerkely i dag. Oskar og Helene blir med for overnatting.....men detblåser noravind 10 m/s og snøfokk og minus 5. Høres det deilig ut,,,eller? Til helga meldt ennå kaldere... Tror vi snart kommer å møter dere... Men godt å høre at alt er vel med dere, og kos dere fortsatt. Vi har dere alltid i tankene er innom bloggen jevnlig...Godhilsen fra Arne

Guttorm sa...

Hei! Det var veldig hyggelig å prate med deg i går Ingeborg, det var altfor lenge siden sist!

Vi hadde en hyggelig julaften i går her på Haugestad. Alle lurte på hvordan du hadde det. Det var rart å for første gang feire julaften uten deg!

Håper dere får noen fantastiske uker i Australia til tross for litt kjip start.

Stor klem fra Guttorm :)

PS. Mange takk for gaven, jeg ble ganske overraska :P Du får se fram til en sommergave fra meg neste sommer;)