mandag 30. november 2009

På reisefot - KL til Filippinene

For det første... Vi har laga en FILM! Det er jo mange av dere der hjemme som sikkert ikke har peiling på hva poiing er, så her har dere en liten titt. Poiing er altså to kjettinger med en kule nederst som man holder i hver sin hand. Om kvelden mange steder i Thailand har de fireshow for turistene der de gjør masse triks. Vi var så heldige å lære litt av dette forrige gang vi var på Phi Phi, og traff nå mange av de samme folka igjen. (Filmen er absolutt best med lyd forresten)

Så litt om den siste tida her:

Det har blitt VELDIG mye reising de siste dagene.. Vi fortalte jo litt om turen fra Phi Phi til Kuala Lumpur, men heldigvis ble den ikke så ille som vi hadde trodd. Det begynte med en skikkelig skranglebuss som var så stappa full av folk og bagasje at den gikk neddi bak og hoppa på alle bitte små humpler. Deretter bytta vi buss et par ganger til, for å komme over grensa og til Penang (Malaysia). Da vi kom dit fikk vi høre at neste buss ikke gikk før 4,5 time, og at vi da ville være framme rundt 5 om morgenen i KL. Vi spurte om vi kunne bytte buss til morgenen etter og heller finne et guesthouse å få en god natt søvn på, og det gikk fint.

Busstiden vi hadde fått var 08.30, men da vi kom dit litt over 8 fant vi ut at klokka egentlig var litt over 9. Vi hadde glemt å stille klokka til Malaysisk tid! Heldigvis var dama i skranka snill og fiksa en ny buss klokka 10, så 4 timer senere kom vi til Kuala Lumpur med den fineste bussen vi har kjørt med noen gang. Setene lignet mer på lenestoler, siden det bare var 3 seter i bredden. Deilig!

Vi fant oss et greit backpackersted ved busstasjonen og stakk senere på et gedigent kjøpesenter som het Berjaya Times Square (Malaysias største kjøpesenter. Her kunne man finne absolutt alt man trengte og enda litt til. Vi ville egentlig bare finne kinoen så vi kunne se den siste Twilight-filmen, men det var ikke lett. Siden det var fredagskveld var det stor pågang på kinoen, så vi fikk ikke billett før til litt senere på kvelden. I mellomtiden fant vi en bowlinghall med 50 baner, der vi tok en runde. Etterpå kikket vi litt mer i butikker, og plutselig hørte vi en høy dundring over hodene våre og Ingeborg utbrøt: ”Det høres ut som det er en berg og dalbane her inne jo!” Vi lo litt og gikk videre. Da vi senere kom til en annen del av bygget, fant vi ut at det var en helt egen fornøyelsespark inne i senteret! Det VAR altså en berg-og-dalbane der, og den hadde til og med loop! Vi var sjokkerte! Det var også en stor julelandsby i nederste etasje.

Dagen etter gikk vi for å se på Patronas Twin Towers, siden Kenneth ikke hadde sett de før. Bak tårna er det en stor park der vi spankulerte litt rundt. Vi så ikke mange andre turister rundt, men plutselig kom det to kinesiske gutter som synes det var utrolig kult å ta bilde sammen med oss, og de tok ikke få! Helst da bilder av og med Ingeborg. Hun hadde opplevd det samme i Kina, men vi synes fortsatt det var merkelig oppførsel.

Samme natt sto vi opp kl 03.00 og tok bussen til flyplassen og fly videre til noe vi trodde var Manila (Filippinene), men som viste seg å være en flyplass to timer unna. Et sted som het Pampanga. Vi ble nesten lurt av en slu taxisjåfør, men hoppa på bussen med to japanesere isteden. De skulle ta fly til Boracay, så vi tenkte vi kunne dele en taxi fra busstoppet. Vi hadde jo ikke booket noe fly, så vi dro innom et reisebyrå, og booket heller en tur til Cebu. Cebu er en øy som ligger i regionen Visayas, og på øya ligger Cebu city som tydeligvis skal være større enn Manila.

Vi begynner virkelig å føle at det er nå dette eventyret begynner! Til nå har vi bare vært i land vi har besøkt før, så det ble mer ferie. Manila visste vi fint lite om da vi kom dit, og det er den mest rotete og ståkete byen vi har sett noen gang. Da vi kom til flyplassen hadde vi ingen planer videre og måtte bare ta alt på sparket, veldig spennende! Vi har lagt med et kart her så det kan bli litt lettere å forestille dere hvordan vi har planlagt å reise på Filippinene.

I dag har vi våknet til strålende vær på et veldig fint, men billig hotell i Cebu City. Filippinene er enda billigere enn Thailand, og det er jo kjempebra for oss! Vi har planer om å ta et par dager på en øy som heter Malapascua nord i Cebu. Dette skal være et rolig sted, med fine, hvite sandstrender og bra dykke/snorklemuligheter. Ha det fint hjemme så lenge ;)