søndag 22. november 2009

Ko Lanta - Beachbangalowenes øy!

Koh Lanta er en stor øy, som ligger 1t unna Phi Phi Island med båt, i retning sørøst.
Her har vi leid en liten, skjønn bungalow som har Tv, kjøleskap og hengekøye og er stort sett tett! Med unntak av toalett og dusj som da er halvveis utenfor. Dog ikke AC, men her er det ikke så varmt som der vi har vært til nå, så det går strålende uten.

Vi kom med ferja fra Phi Phi og møtte to reisende fra Israel da vi skulle ta taxi til et eventuelt bosted på Long Beach. Senere ble vi sittende å prate med de på en strandbar som hadde små bungalower (åpne hytter med et lavt bord og puter til å sitte på i) på stranda. De har blitt flittig brukt av oss til nå. Veldig avslappende og deilig!

Det første vi merket når vi kom hit var at her var det stille - veldig stille i forhold til Phi Phi. Men det passet oss veldig godt. Første hele dagen var været ganske bra, så vi lå på stranda mye av dagen, og tok noen lange svømmeturer. Fra Long Beach kan man også se en fantastisk solnedgang som går rett ut i sjøen. Selv om det var et par skyer, ble fargene kjempefine! Etter en middag ved havet møtte vi to norske i resepsjonen på resorten, og ble sittende og prate med dem en stund.

På fredag hadde vi bestilt oss en heldagstur med speedbåt til 4 forskjellige øyer rundt her. Da vi våkna merka vi dessverre at været ikke var helt som forventa. Himmelen var helt grå og det regnet ganske mye. Mens vi satt og spiste frokost regnet det bare enda mer, og vi ble bare mer og mer skeptiske til turen. Vi hadde heller ikke med oss regntøy sånn som noen andre engelske jenter fra resorten hadde, så det ble en kald fornøyelse med speedbåt uten heltak. Etter nesten en time i speedbåt kunne vi endelig hoppe ut i det varme havet. Det regnet enda, men vi koste oss under vannet og merket ikke det.

På andre stoppestedet ble vi i forundring bedt om å ta på redningsvest. Deretter måtte vi svømme på rekke inn i en mørk grotte som visstnok skulle være et av piratenes gjemmested for røvede skatter. Det ble mørkere og mørkere og til slutt så vi ingen verdens ting! Ingeborg holdt fast i Kenneth og hadde ikke peiling på hvilken retning hun skulle i. Til slutt så vi lyset i andre enden, og kom ut i en fantastisk bortgjemt lagune som var omgitt av høye fjellvegger – nesten som i en vulkan. Vi fant da ut at grotta het Morakot Cave og var 80 meter lang. Vi skjønner godt hvorfor thaiene tok med oss hit, for dette var en overraskende, spennende og flott opplevelse.

Etter en thailunsj i båten ble det flere stoppesteder med snorkling. Her så vi blant annet Månefisk, barakudaer og noen nydelige klovnefisker(sånn som Nemo er), og såklart mange andre fargerike fisk vi enda ikke vet navnet på.

Da vi kom hjem var vi nokså slitne, og tok oss en deilig thaimassasje ved stranda. Tilfeldigvis møtte vi også noen av de svenske jentene vi snakka med på Phi Phi, og ble sittende med dem en stund.

I går våknet vi også til trumming på taket, men det ga seg litt utover dagen, og vi bestemte oss derfor for å ta en liten oppdagelsesferd rundt på øya. Vi leide en scooter for 50 kr og kjørte nedover til Klong Khong. Her fant vi en artig/merkelig bar der vi drakk en kald pineapple shake og pratet med noen lokale. Så gikk ferden videre gjennom litt jungel og over noen høye åser til vi endte opp på Viewpoint Restaurant. Utsikten hadde nok vært bedre i finere vær, men vi satt oss ned og tok oss en suppetallerken før vi kjørte videre.
Etter alt regnet hadde det blitt veldig sølete, og da asfalten sluttet gikk det nesten ikke an å kjøre videre. Vi måtte derfor droppe fyrtårnet på tuppen av øya, og tok oss heller en tur på en fin strand i Kantiang.

Vi hadde avtalt å møte de svenske jentene til middag i går, og de ville ha oss med til en restaurant som het Rann. Den lå et stykke bortover på stranda. Alle hadde moped/scooter, så vi kjørte i kolonne bort til der restauranten lå, og spiste en deilig middag. De svenske jentene hadde også skrytt av poieferdighetene våre til eieren, så vi fikk låne noen gamle halvråtne poier og fikk vist litt hva vi kunne.

I dag har vi akkurat spist en deilig frokost på naboresorten (fordi den har trådløst nett), og lurer veldig på hvor vi skal dra videre. Ko Lipe, som vi opprinnelig hadde tenkt å dra til, var dyrt og været dårlig, så vi bør nok holde oss mellom her og Phuket.
Håper alt står bra til med dere der hjemme! Vi tenker på dere der hjemme i kulda!
=)

kusine Jenny sa...

Hei! Det ser fint ut på øya dere er på nå. Skulle gjerne vært der selv! Snorklinga i grottene høres kult ut. Igår var vi i byen og shoppa klær til meg på WOW-butikken. Da vi kom hjem laget vi pizza og den var veldig god. Vi så skal vi danse og Carsten og Elena vant. I dag er det rgen men vi koser oss inne med spill.
Muttern din hilser!!
STOR KLEM FRA KUSINE JENNY !!!!

Ivar sa...

Hei Ingeborg og Kenneth, høres ut som dere har det kjempegøy og at alt nå går som dere har planlagt.
artig å høre fra dere igjen (sjekker bloggen mange ganger om dagen) mamma reiste til Tenerife i dag sammen med tre søstre, så her hjemme er det bare Agnethe og meg igjen, det regner så vi bare slapper av hjemme.

ha en fortsatt fin tur, skal hilse fra Agnethe

Jacob da vettu! sa...

Det ser nesten ikke noe digg ut i det hele tatt der nede! sitter nå hjemme og hører på fuglene som kvitrer i solen og sola steiker, var på ringshaug stranda istad og badet..... ELLLER BARE NEI, Regn og skikkelig høst her hjemme nå gitt. hehe men det ekke så gærent. skulle heller gjerne vært der nede med dere gitt! fortsett å kos dere:)

Lena sa...

For en koselig øy. Begynner å bli skikkelig kjente i Thailand dere nå skjønner jeg. To uker siden dere reiste, og har vel opplevd en masse allerede. Det var jeg som sendte en regnsky nedover til dere. Tenkte dere trengte en liten dusj i varmen. Ikke sluttet å regne her fordet. Makan :P Tenker på dere der nede og godt å høre alt er bra :)

Anonym sa...

Hei!

Så utrolig flott dere har det.Dere er så flinke til å ta bilder,reisen blir litt vår også gjennom dette.
her har vi det bra,gleder oss til jul og koser oss med forberedelsene.
Ha det fortsatt topp.
Klem Inger Johanne

Kenny og Inga sa...

Hei hei! Det er saa koselig aa se at dere hjemme folger med her! Vi faar haape det blir like lett aa legge ut ting paa Filippinene.

Vi bestemte oss for aa bli en dag til her paa Lanta, siden vi vaaknet til fint vaer, og drar heller videre til Phi Phi i morra.

Jenny: koselig du er og holder muttern med selskap! Du hadde nok likt deg i det varme vannet her!

Ivar: Hils tilbake til Agnethe. Kenneth fikk mld av mamma ogsaa, det var hyggelig.

Jacob: Hores kos ut, hvor mange grader er det paa ringshaug naa? Hvordan gaar det med biljakta?

Lena: I dag sendte vi regnskyen tilbake! Vi har liggi paa stranda i hele dag ;)

Inger Johanne: Koselig aa hore fra deg og. Dere er vel travelt opptatt med juleforbredelser ja. Her er det ingen tegn til julefeiring i det hele tatt enda. Er rart aa tenke paa at det snart er det hjemme..

Jaja, da faar vi komme oss en tur ut paa stranda igjen. Er deilig aa ta en kald fruit shake i bungalowhyttene, mens man horer bolgene slaar.. Hihi, uff, stakkar dere der hjemme i Norge!

lille søster sa...

Hei hei dere to :) så koselig å se at dere har det så bra der nede <3 Her er det 8 grader og regn.. det er rart at dere ikke er her, men jeg vet at dere koser dere veldig og er supert at dere har laget denne bloggen :) gleder meg til og se mer av hvordan dere har det :) Dette har dere fortjent <3 husk at jeg er veldig glad i deg store bror, pass godt på hverandre :) stor klem fra lille søster <3

Jacob da vettu! sa...

Hehe Biljakta er over, ihvertfall for vintern, kjøpt meg en gammal volvo som skal få smake snø i vinter ;) ringshauga stranda er ca 20 grader i vannet så det er knall :)hehe